Короткі методичні рекомендації щодо проведення уроків
позакласного читання у 9-11 класах
У 9-11 класах за програмовими вимогами проводиться за рік лише два уроки позакласного читання, тобто один у семестр. Успішна організація позакласного читання у старших класах багато в чому залежить від того, наскільки учитель-філолог грамотно вибудує систему уроків, враховуючи знання учнів, особливості їх психологічного розвитку, літературних інтересів і потреб.
Учителю слід знати, що в цьому віці учні починають усвідомлювати себе як особистості і з особливим ентузіазмом відстоюють своє право на самостійність. Вони прагнуть до самоутвердження, самоусвідомлення і самопізнання. У цьому випадку велика роль відводиться художній літературі. Книга для старшокласника – дзеркало, тому що в ній він знаходить самого себе, йому співзвучні думки і настрої героя. У зв’язку із цим необхідно включати в систему заходів педагогічного впливу на особистість учня художню літературу, де головним героєм є одноліток читача.
Художня література для читача є джерелом пізнання. Емоційно сприймаючи долю героїв, учень співставляє з нею свої вчинки і моральні принципи. Саме це визначає підхід до художньої літератури як засобу самопізнання читача-юнака, як матеріал до роздумів про самого себе, про своє місце у житті. Таким є оповідання І.Сенченка “Діоген” або роман В.Яворівського “Автопортрет з уяви”, Н. Околітенко “Кінець світу”. Перечитуючи такі твори, учень замислюється над головними питаннями, на які людство намагається знайти відповіді упродовж віків: у чому сенс людського життя? для чого людина живе на землі? який людина повинна залишити слід на землі?
Особливістю вивчення української літератури у 9-11 класах є те, що тут застосовано історично-хронологічний принцип. Тому, добираючи матеріал на позакласне читання, слід не забувати і про це.Такими є твори, конспекти уроків до яких пропоновані нашим збірником: Р.Іваничук. “Мальви ”, М.Стельмах. “Чотири броди ”, О. Гончар “Людина і зброя”. Уроки позакласного читання – це уроки, які мають поповнити знання учнів про особисте життя письменників, відкрити потаємні куточки внутрішнього світу митця. До таких творів ми відносимо “Грозовий ранок ” І.Пільгука, “Тричі мені являлася любов ” Р. Горака та “Дочка Прометея”
М. Олійника.
Вся робота на уроках ПЧ у старших класах повинна бути спрямована на вдумливе читання, яке дозволить глибше осягнути мораль прочитаного. На уроці бажано більше дискутувати, спів ставляти явища і вчинки героїв, переконливо вести розмову про вибір героєм того чи іншого рішення в конкретній ситуації, частіше звертатися до учнів із запитанням: “А ти на чиєму боці, чому? Поясни, доведи.” Більше уваги слід приділяти розкриттю внутрішнього світу героя, учителю важливо викликати учнів на розмову про те, яка логіка вчинку героя, чи є вчинок героя логічним ланцюжком формування його характеру.
Активніше слід залучати учнів до підготовки самостійних повідомлень, презентації прочитаного твору, складання анотацій, рецензій. Такі види роботи дають можливість яскравіше виявити і утвердити власне я , що є для старшокласника конче необхідним.
В цілому вся робота на уроках ПЧ у 9-11 класах повинна бути спрямована на те, щоб кожен твір, прочитаний учнями, став предметом їх роздумів про життя і про себе.
|