Конспект уроку з української літератури у 9 класі
Тема: Маловідомий Шевченко
Мета: дослідити маловідомі сторінки життєво – творчого шляху Т.Шевченка; виявити той великий «духовний імпульс», який подала діяльність митця у боротьбі за культурне збагачення України; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, вміння аналізувати, узагальнювати, порівнювати, виділяти головне, суттєве з потоку інформації, раціонально використовувати навчальний час; вдосконалювати вміння учнів презентувати досліджуваний матеріал та коментувати його; формувати ціннісне ставлення школярів до Кобзаря за його внесок у скарбницю української нації, у світовий мистецький поступ.
Тип: урок – дослідження; засідання у літературно – мистецькій вітальні; урок розвитку мовлення.
Обладнання: портрет Т.Шевченка, картинна галерея його малярського доробку, виставка книжок Кобзаря, дидактичний матеріал «Маловідомі сторінки життєтворчості Кобзаря», вислови про Т.Шевченка видатних діячів світової культури; ноутбуки, мультимедійний проектор; українська символіка.
В сучасній історії дуже важко знайти аналогічний випадок, коли б літературна постать так хвилювала всі прошарки нації, щоб письменникові віддавалася шана, подібна до святого або пророка. Тут [у Каневі] духовна вершина нашого народу, вершина, що світить усій Україні.
Еміль Дюран
Перебіг уроку
І. Організаційний момент(5 хв.)
Емоційна готовність школярів до уроку
Перегляд відеофільму «Дитячі роки Тараса Шевченка»
ІІ. Актуалізація опорних знань (4 -5 хв.)
1. Інтерактивна вправа «Асоціативний ланцюжок» Шевченко – це…
Завдання: підібрати річ, знак, поняття, явище, аналогію, що є символами Шевченкової долі. (Орієнтовні відповіді учнів: …поет, пророк, душа України, основоположник нової української літератури)
2. Хронологічний диктант
Завдання: записати у зошиті події, що відповідають вказаним датам (1-2 хв.).
Правильна відповідь – 2 бали.
09.ІІІ.1814 22.ІV.1838 1843-1847 25.ХІІ.1845 10.ІІІ.1861 22.V.1861 3.
3. Взаємоперевірка
Учні в групах обмінюються зошитами і, здійснивши взаємоперевірку робіт однокласників, оголошують результати (1-2 хв.):
- народився;
- був викуплений з кріпацтва;
- період «трьох літ» ;
- написав «Заповіт» ;
- помер;
- перепоховання із Петербурга в Каневі.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку(1 хв.)
Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основний зміст уроку(27 хв.)
1. Вступне слово вчителя
Шевченко, як Всесвіт, великий,
І пам’ять про нього ніколи не зникне.
У груди хвиля гордості б’є
За те, що Тарас у нас був і є.
Є в історії світової культури особистості, чия велич визначається не тільки їх літературною спадщиною, а й всією сукупністю їхньої людської творчості та громадської діяльності, самою символічністю їхнього буття, яке прориває грані епох і завойовує безсмертя. Тарас Григорович Шевченко – велика та невмируща слава українського народу. І щоб глибше усвідомити ту велетенську роль, яку відіграла ця людина в житті нашого народу, перегорнемо невідомі або маловідомі сторінки його життя, переконаємося ще раз у тому, що Шевченко – велетень, філософ сіяч – сіяч розумного, доброго, вічного. Знову і знову відкриваємо все нового і нового Шевченка, Шевченка – Великого Кобзаря. Він – вершина нашого родового дерева.
Сьогодні у нашій літературно – мистецькій вітальні зібралися три групи: «Роде наш красний», «Живописних справ» майстри» та «Майстри ексклюзиву», щоб повести розмову про Шевченка, не відомого для нас досі. Ви провели перед цією зустріччю велику дослідницьку роботу, перегорнули сторінки як багатьох сайтів в Інтернеті, так і науково – критичних статей. Результати вашої діяльності ми із великим задоволенням зараз прослухаємо.
2. Презентація групи «Роде наш красний» Учень Наша група зробила спробу сучасного огляду родинної історії Шевченків. Чи не зник цей славний рід, чи має він своє продовження у всесвіті – ось що було метою нашого дослідження.
Учнівська презентація «Дерево життя родини Шевченків»
- Чи знаєте ви своє родинне дерево? До якого покоління? (Відповіді учнів)
3. Літературна п’ятихвилинка «Мій Шевченко»
Вчитель А зараз ми, з вашого дозволу, організуємо літературну п’ятихвилинку «Мій Шевченко», де наші талановиті учні декламуватимуть власні поезії про Кобзаря.
(Читання учнями власних поезій)
Вчитель Увесь світ знає Шевченка – поета. Значно менше Шевченка знають як художника. А ще менше – в контексті європейських мистецьких напрямів, стилів, мистецьких особистостей. Часто можна почути, що Шевченка називають «українським Рембрандтом». От ми і вирішили подивитися на мистецьку спадщину двох геніїв під кутом компаративістики. Судіть, що з цього вийшло. Слово « живописних справ» майстрам.
4. Презентація групи «Живописних справ» майстри»
Учень Досліджувати творчість Шевченка – художника для нас було нелегко. Але ми наважилися знайти дотичні та відмінності у шедеврах українського художника- новатора Тараса Григоровича Шевченка і Рембрандта Харменса ван Рейна, живописця із Голландії.
Учнівська презентація «Шевченко – Рембрандт: компаративний зріз мистецької спадщини»
Вчитель - Які враження залишились у вас від мистецької палітри обох майстрів?
(Орієнтовні відповіді учнів: У полотнах обох митців вражають способи і прийоми накладання фарби, малюнку, вибір панорами, відтворення об’ємів, особливі колористика та освітлення. Вражає якась велика живість їхніх картин. Мистецькі витвори Шевченка і Рембрандта, безперечно, геніальні. Розкутість, рухливість, життєвість, реалізм, позитив, велика енергетика, сила, неповторна гармонійність іде від них.)
Вчитель Твори геніальних поетів не бувають прочитані до кінця. Що більше пізнаєш справжнього Шевченка, то більше в його творах знаходиш незвіданого. Його феномен залишається до кінця не пізнаним. А чари його слова, мені здається, не будуть розгадані ніколи. Такою самою мірою, як і загадка його генія, хвилює нас його життєвий шлях і творчість. І, як завжди, в антракті між учнівськими дослідженнями, пропонуємо вашій увазі художнє читання поезії Тараса Шевченка «Чи то недоля, чи неволя» у виконанні народного артиста України Богдана Ступки, залюбленого в образ Кобзаря.
5. Відеофільм «Чи то недоля, чи неволя»
- Скажіть, діти, чого не вистачає вам при виразному читанні поезії?
(Орієнтовні відповіді учнів: Мені не вистачає того запалу емоцій, життєвості, природних тонів, якими володіють визнані майстри слова. Нам є чому повчитися у них.)
Вчитель Шевченко – цікавий і сучасний завжди. Він вічний і неповторний. Історію наступного учнівського дослідження не розкриватиму до кінця. Це зроблять самі «Майстри ексклюзиву».
6. Презентація групи «Майстри ексклюзиву»
Учень Готуючись до сьогоднішньої імпрези і мандруючи різноманітними сайтами, ми наштовхнулися на подію, яка нас зацікавила. Думаю, вона не залишить байдужими й усіх присутніх. Мова піде про І Всеукраїнський конкурс двійників Тараса Шевченка!
Учнівська презентація «Шевченко не закінчується ніколи»
7. Експрес – огляд «Чи знаєте ви, що…»
Вчитель Дійсно, це дуже інтригує. Але наші дев’ятикласники визбирали ще дуже багато цікавих фактів, що стосуються життя і творчості Великого Кобзаря.
(Презентація учнями фактів «Чи знаєте ви, що…»)
Учень Цю пам’ятку ми хочемо в знак нашої гостинності вручити всім присутнім.
(Вручення гостям пам’ятки)
V. Оцінювання(1 -2 хв.)
(Спікери здають листки відсоткової участі в роботі над презентаціями членів груп)
Вчитель Ви всі сьогодні вразили мене: хто глибиною суджень, хто асоціативністю мислення, кожен учасник групи – працьовитістю і творчим підходом до створення та представлення презентації. Оцінки за урок ви, звичайно, отримаєте. Але не це головне сьогодні. Повірте! Бо якщо у вашому серці після сьогоднішньої зустрічі з новою силою, не примусово, спалахне вогник любові і пошани до нашого національного пророка, якщо ви і надалі будете з цікавістю досліджувати і відкривати Шевченкове ім’я для себе все заново, я просто щиро радітиму. Матеріали нашої виставки, безмежні простори Інтернету, затишні бібліотеки чекають вас!
VІ. Домашнє завдання( 1 хв.) Оскільки вашим домашнім завданням буде написати контрольний домашній твір, то запишіть його тему.
Завдання: Написати контрольний домашній твір – роздум «Шевченко сучасний завжди». Стиль: публіцистичний або художній. Обсяг 2,5 – 3 сторінки. Бажаю удачі!
VII. Рефлексія(3 хв.)
1. А зараз як перший штрих до вашого домашнього завдання спробуйте скласти в групах сенкан про Шевченка.
2. «Незакінчене речення» Продовжіть думку:
- Сьогодні я зрозумів(ла), що…
- Шевченко для мене…
- На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
- Отримана інформація спонукає нас до висновку, що…
- Епіграф уроку свідчить про те…
VIII. Підсумок(2 хв.)
Вчитель Незгасний талант нашого пророка кликатиме до себе прийдешні покоління доти, доки житиме на землі бодай один українець. Йшли, йдемо і будемо йти до нього нев’янучою любов’ю. Усім життям, усім током крові народжуймо в собі Шевченка. Кожен – хоч іскру. Іскру кожен. Усі разом - буде Україна!
(Відеофільм «Заповіт». Всі слухають стоячи).
До побачення. Дякую вам усім! З Богом.
|